Kröller Müller 2014, Otterlo

‘Changing a daylight lit hall to a hall with a daylight experience’. The Kröller Müller Museum is a daylight museum in which interior and exterior space fluently intersect. In the Quist wing art is illuminated by daylight and fluctuations in light levels throughout the day are quite large. However, not all art should be exposed to high light levels. A retrospective exhibition of Georges Seurat, containing several vulnerable drawings that allowed a light intensity of maximum 30 lux, was a reason to do research and explore the possibilities of artificial light while maintaining a daylight experience.

Extensive tests and mock ups on site resulted in an approach where most of the artificial light is coming from the sky lights – like daylight – complemented by soft light accents on the artwork. A cool white light color facilitates the transition to the other rooms. A LED light source with good color rendering of both cool and warm tones is used to enhance the daylight experience.

‘Van een daglicht verlichte zaal naar een zaal met daglicht gevoel’. Museum Kröller Müller is een daglicht museum, waarbij binnen en buiten soms vloeiend in elkaar overlopen. In de Quist vleugel wordt kunst met daglicht belicht en zijn schommelingen in lichtniveau’s gedurende de dag vrij groot. Echter niet alle kunst mag blootgesteld worden aan hoge lichtniveau’s. Een overzichtstentoonstelling van Georges Seurat met kwetsbare tekeningen waar soms maar 30 lux toegestaan is vormde een aanleiding om een onderzoek te doen naar de mogelijkheden van kunstlicht met als uitgangspunt het behouden van het daglicht gevoel.

Na een uitgebreide proefopstelling op zaal is gekozen om een groot deel van het kunstlicht vanuit de dakkappen te laten komen, net als het daglicht, aangevuld door zachte accentverlichting op de kunstwerken. Er is gebruik gemaakt van koel wit als lichtkleur dat passend is bij daglicht, om de overgang naar de overige ruimtes vloeiend te laten verlopen. Verder is gekozen voor een LED lichtbron met een goede kleurweergave van zowel de koele als de warme kleurtonen.

Photography: Walter Herfst and Marjon Gemmeke

Link

Kröller Müller Museum