Bekkering Adams Architects (BAA) were selected and invited to participate in the Architecture Biennale of Venice curated by Rem Koolhaas in 2014 with the installation ‘Form – Contra Form’ at the Palazzo Mora as part of the exhibition ‘Time, Space, Existence’ within the overall theme ‘Fundamentals’. As part of the multidisciplinary team Beersnielsen developed the lighting for this installation.The installation consists of 14.000 white little spheres stitched on 600 threads, forming a cube of 2,4 x 2,4 meter within the exhibition room. Within this form a ‘contra form’ is cut out, enabling visitors to entre. Through changing light projections different plains in the mass are being highlighted. Immersed by a changing cloud of bullets, visitors experience both the boundaries as well as the perception of the endlessness of space.
Unlike what one might expect the little spheres do not give light themselves, instead they are illuminated by spots. We installed 9 iGuzzini Trick-Blade180° fixtures, each individually controlled via DMX. The narrow planes of light enable to slice the cube in different directions and (re)define its form. In addition we installed a center spot with IR motion detection, a black light canon and spots that illuminate the cube via a dichroic mirror on the floor. These different programed light scenes follow each other smoothly in a loop of 1 minute. By illuminating the cube on different ways we can manipulate and alter the experience of the cube and elaborate on the theme form, contra form and the endlessness of space.
Bekkering Adams Architecten (BAA) zijn geselecteerd en uitgenodigd om deel te nemen aan de Architectuur Biënnale van Venetië 2014 met de installatie ‘Form – Contra Form’ in het Palazzo Mora als onderdeel van de tentoonstelling ‘Tijd, Ruimte, Existence’ binnen het overkoepelende thema ‘Fundamentals’ van hoofdcurator Rem Koolhaas. Binnen een multidisciplinaire team ontwikkelde Beersnielsen de verlichting voor deze installatie. De installatie bestaat uit 14.000 kleine witte bolletjes gestikt op 600 draden, vormen een kubus van 2,4 x 2,4 meter in de expositieruimte. Binnen deze vorm een ‘contra vorm’ is uitgesneden, kunnen bezoekers entre. Door veranderende licht projecties verschillende vlaktes in de massa worden gemarkeerd. Ondergedompeld door een veranderende wolk van kogels, bezoekers ervaren zowel de grenzen als de perceptie van de oneindigheid van de ruimte.
Anders dan de visualisatie doet vermoeden geven de balletjes niet zelf licht maar worden ze van buitenaf aangelicht door middel van spots. We installeerden 9 iGuzzini Trick-Blade 180° armaturen, individueel aangestuurd via DMX. De smalle vlakken licht maken het mogelijk om de kubus in verschillende richtingen te doorsnijden en de vorm te (her) definiëren. Naast een spot met IR bewegingsdetectie, een black-light-lichtbron en spots die de kubus via een dichroïde spiegel op de vloer aanlichten. Deze verschillende geprogrammeerde lichte scènes gaan vloeiend in elkaar over in een loop van 1 minuut. Door de kubus op verschillende manieren aan te lichten kunnen we de ruimtelijke beleving van het werk manipuleren en ingaan op de thema’s vorm, contravorm en oneindigheid.
Design: Bekkering Adams Architects (BAA)
Lighting: Beersnielsen Lighting Designers
Construction: ABT
Links to publications: BAA, Archdaily,Video 1, Video 2, Video 3